صورتهای مالی ایران خودروییها نشان میدهد چگونه پژو پارس اجازه سوددهی را از این شرکت خودروسازی گرفت.
به گزارش صدای بورس،ایران خودرو ظرفیت تولید گروه پژو را ۵۰ درصد کاهش داد. صورتهای مالی آبیهای جاده مخصوص مربوط به نیمه اول ۱۴۰۳ نشان میدهد این خودروساز ظرفیت عملی گروه پژو را ۱۸۷ هزار دستگاه اعلام کرده است.
خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص در صورتهای مالی خود مربوط به نیمه اول ۱۴۰۲ ظرفیت عملی گروه پژو را ۳۷۳ هزار دستگاه اعلام کرده بود. بنابراین شاهد هستیم که ظرفیت عملی گروه پژو طی یکسال افتی نزدیک به ۵۰ درصدی را تجربه کرده است و آبیهای جاده مخصوص قید تولید ۱۸۶ هزار دستگاه انواع پژو را زدهاند. این کاهش، ظرفیت عملی در تیراژ تولید و فروش گروه پژو در بازه زمانی یاد شده خود را نشان میدهد.
ایران خودروییها سال گذشته تا پایان شهریور حدود ۱۴۴ هزار و ۹۰۰ دستگاه از انواع محصولات خود با برند پژو را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. اما تیراژ تولید گروه پژو تا پایان شهریور ۱۴۰۳ حول و حوش ۸۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه بوده است. بنابراین شاهد هستیم که تولید گروه پژو در بازه زمانی مورد بررسی افتی بیش از ۳۸ درصدی را تجربه کرده است. این کاهش تیراژ تولید به زبان تیراژ افتی حول و حوش ۵۵ هزار و۸۰۰ دستگاهی را در تولید گروه پژو رقم زده است.
بررسی خبرنگار اقتصادنیوز از وضعیت فروش گروه پژو در پایان شهریور ۱۴۰۳ در قیاس با فروش این گروه خودرویی در پایان نیمه اول ۱۴۰۲ نیز از افت فروش خبر میدهد. آبیهای جاده مخصوص در پایان شهریور سال گذشته در مجموع حدود ۱۴۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع محصولات خود با برند پژو را برای متقاضیان فاکتور کردند. اما آمار فروش گروه پژو در پایان نیمه اول سال جاری نزدیک به ۸۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه بوده است. بنابراین شاهد هستیم که فروش این گروه خودرویی با کاهشی نزدیک به ۳۹ درصدی روبرو شده است. این درصد افت فروش گروه پژو به زبان تیراژ نزدیک به ۵۷ هزار و دستگاه است.
اما سوال اینجاست چرا خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص در بازه زمانی یاد شده ظرفیت گروه پژو را نصف کرده است؟
به نظر میرسد دلیل اول را باید در زیان دهی ایران خودرو از محل تولید گروه پژو جست و جو کرد. ایران خودروییها در پایان نیمه اول سال گذشته از محل فروش گروه پژو بیش از ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان زیان را در صورتهای مالی خود ثبت کردند.
ایران خودروییها در نیمه اول سال گذشته به ازای فروش هر دستگاه از محصولات خود با برند پژو بیش از ۶۳ میلیون تومان زیان را در صورتهای مالی خود ثبت کردند. این زیان در پایان نیمه اول سال جاری به حوالی هزار و ۴۳۵ میلیارد تومان رسیده است. اما در ۶ ماهه ابتدایی امسال زیان گروه پژو به ازای فروش هر دستگاه حدود ۱۶ میلیون تومان براورد میشود. بنابراین شاهد هستیم که زیان ایران خودروییها در محل فروش گروه پژو تا پایان شهریور ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۸۵ درصد کاهش یافته است. ایران خودروییها در بازه زمانی یاد شده توانستند بیش از هفت هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان از زیان گروه پژو کم کنند.
افت تیراژ فروش گروه پژو و همچنین حذف برخی از محصولات زیان ده از سبد محصولاتی ایران خودرو دلیل عمده بهبود وضعیت زیان گروه پژو است.
در میان محصولات حاضر در این گروه خودرویی پژو پارس متهم ردیف اول قلمداد میشود. ایران خودروییها توانستند با حذف پژو پارس شرایط وضعیت زیان خود را بهبود ببخشند.
البته با توجه به فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه برای محصولات ایران خودرو به نظر میرسد متقاضیانی که توانستند به محصولات این گروه خودرویی در کارخانه دسترسی پیدا کنند، بُرد کردند. این وضعیت برای مشتریانی که توانستند پژو پارس خریداری کنند به گونه دیگری است و سود بیشتری را نصیب مشتاقان این خودرو کرد.
به نظر میرسد حذف پژو پارس در این کاهش زیان نقش اصلی را بازی کرده است. باید منتظر ماند و دید ایران خودروییها میتوانند بالاخره از محل فروش گروه پژو سودده شوند یا همچنان این گروه خودرویی جیب ایران خودرو را میزند؟
صنعت فولاد با توجه به اتفاقات و ریسکهای متعددی که از ابتدای امسال به وقوع پیوسته، نسبت به بازار عملکرد قابل قبولی داشته و نسبت به تعداد کل سهام، نقدشوندگی بهتری داشته است.
نظر شما